• Piyasalar
  • down
    BIST 100
    102590
  • up
    USD
    5.7165
  • up
    EURO
    6.2917
  • up
    GBP
    7.1196
  • up
    Altın
    275.986
  • TGRT Haber Arama
  • TGRT Haber Facebook
  • TGRT Haber Twitter
  • TGRT Haber Youtube
  • TGRT Haber RSS
REKLAMI KAPAT
Tarih : 01.04.2019 - 17:16 Yorum : 0

Hamilelikte Halsizlik, Yorgunluk Nasıl Geçer? Hamilelikte yorgunluk ve halsizlik ne zaman gecer?

Halsizlik ve yorgunluk hamilelikte en sık görülen şikâyetlerden birisi. Gebeliğin ilk aylarında daha sık görülen çabuk yorulma, yorgunluk ve halsizliğin gebelik hormonlarından progesteronun vücuttaki tüm kaslarda gösterdiği gevşetici etkisiyle ortaya çıkar.

Hamilelikte Halsizlik, Yorgunluk Nasıl Geçer? Hamilelikte yorgunluk ve halsizlik ne zaman gecer?

Anne adayının gebelik dönemlerinde fazlaca salgılanan progesteron hormonu esasen rahmin genişlemesini sağlayarak kasılmaların azalmasını ve gebelik materyalinin dışarı atılmasını önler. Gebelikte sadece rahim değil, annenin tüm vücut kaslarında gevşeme olur ve bu durum aşırı uyku ve yorgunluk meydana getirir.

Diğer taraftan rahim içindeki fetüsün beslenmesi için plasenta oluşumunun da yaşandığı vücutta enerji kullanımı annenin halsiz, yorgun, bitkin kalmasına neden olur. Bu durum gebeliğin 4. ayında tekrar düzene girer.
Gebeliğin ilk 12. haftasında, annenin kendisini yorgun hissetmesi ve uyku ihtiyacı tamamen normaldir. Çünkü vücutta büyük değişiklikler meydana gelirken bu değişime harcanan enerji anne adayını oldukça halsiz bırakır ve yorgun hissettirir.
Evet, artık hamilesiniz. “Ben geceleri hiç uyuyamam” diyorsanız o söz bu dönemde artık geçerli değildir. Hatta bir film seyretmeye bile takatinizin kalmadığını, film başladıktan 10-15 dakika içinde uyku ihtiyacınız gözkapaklarınızın kapanmasına sebep olacaktır.

Anne adaylarının hamileliği boyunca vücudunda büyük değişimlerin meydana geldiğini az da olsa anlatmaya çalıştık. Ancak anne adaylarının en büyük enerji tüketimini hamileliğinin ilk üç ayında yaptıklarını unutmaması gerekir. Düşünsenize karnınızda eli, ayağı, kafası, vücudu oluşan bir canlı taşıyorsunuz…

Anne adaylarının kan şekeri ve kan basıncının düştüğü hormon düzeylerinin ve metabolizmanın hızla değiştiği bu dönemde yüzüstü yatma alışkanlığınızdan kurtulmanız gereklidir.  Yan yatma pozisyonunun hamilelikte en iyi yatma şekli olduğunu ve rahatlık hissi verdiğini unutmamak gerekir.

Hamilelikte Halsizlik, Yorgunluk Nasıl Geçer? Hamilelikte yorgunluk ve halsizlik ne zaman gecer?

Hamilelikte Halsizlik Zararlı Mı?

Hamilelikte yorgunluk ve aşırı enerji tüketiminin arttığını artık biliyorsunuz. Hamilelikte oldukça yaygın olan bir konu var ki o da demir eksikliği (anemi) de yaşıyor olabilirsiniz. Bunun için rutin bir kan testi ile durumunuz hakkında doktorunuzdan net bilgi alabilirsiniz. Zaten bu süreçte doktorunuz bu süreçlerin hepsini takip edecek sizi yönlendirecektir.

Bu süreçte yorgunluk, tükenmişlik hissi verebilir. Hatta uyku bozukluğu, istediğiniz şeyleri yapamamanız depresyona sebep olabilir.

Hayata bakış açınızda umutsuzluk ağır basıyor ve sürekli olumsuz düşünceler içindeyseniz, zevk aldığınız şeylere artık ilgi duymuyorsanız, doktorunuzla konuşmanız çok önemlidir. Çünkü bebek doğduktan sonra panik atakların ve depresyonun yaşanmaması için bu yardımların önceden alınması çok çok önemlidir.

Hamilelikte Halsizlik, Yorgunluk Nasıl Geçer? Hamilelikte yorgunluk ve halsizlik ne zaman gecer?

Hamilelikte Halsizlik Yorgunluk Kaç Ay Sürer?

Her annenin fiziki yapısı ve duyguları hamilelik sürecinde farklılıklar gösterir. Hamilelik döneminde anne adaları bu serüveni farklı farklı yaşar. Ancak ilk üç ayınızda yani üçüncü üç ayınızda kendinizi çok yorgun hissedeceksiniz. Bu durum o kadar artacak ki hamile olduğunuzu değil, yorgun ve bitkin olduğunuzdan yakınacaksınız.
Hamileliğin ilk üç aylık döneminde, mide bulantısı, yorgunluk, halsizlik, iştahsızlık bazen kusma ile birlikte gebelik belirtilerinin semptomlarından biridir. Bu durum sizi hasta hissettirebilir. Mümkün olduğu kadar dinlenmeye çalışın. Hamileliğin 16. haftasında bu durum normale dönecektir.
Bazı anne adaylarının hamilelik dönemlerinin ikinci üç aylık dönemde kendisini yorgun ve halsiz hissetmez. Ancak 28. haftada halsizlik hissedebilir. Bebeğin anne karnındaki tekmelemeleri arttıkça annenin rahatça uyuyabilmesi bile zorlaşmaya başlayacaktır.
Gebelikte her gün yavaş yavaş aldığınız ekstra kilo sizi gün boyunca yorgun hissettirir. Hamileliğiniz boyunca yorgun hissedebilirsiniz. Birçok kadın ikinci veya daha sonraki gebeliklerde çok daha yorgun olduğunu söylüyor.

Hamilelikte Halsizlikle Baş Etmek İçin Ne Yapabilirim?

Vücudunuzun vermiş olduğu tepkileri iyi analiz edin. Gün içinde mutlaka uyumaya çalışın. Gebeliğin ilk haftalarında her zamankinden daha fazla uykuya ihtiyacınız olacak.
Çalışan kadınların hamilelik dönemlerinde programlı çalışmaya ihtiyacı var. Bu sebeple kendinize bir çalışma ve dinlenme programı yapın. Programda dinlenmeye daha fazla zaman ayırmanız önemli.
Daha önceden doğum yapmış ama ikinci ya da üçüncü çocuğun dünyaya gelmesini bekleyen annelerin ailesi tarafından sunulan yardım tekliflerine açık olmasını öneriyoruz. Böylece bu süreçte dinlenme, çalışma gibi işlemlerinizi rahatça yapabileceksiniz.

Hamilelikte Halsizlik, Yorgunluk Nasıl Geçer? Hamilelikte yorgunluk ve halsizlik ne zaman gecer?

Hamilelikte Yorgunluk ve Halsizliğe İyi Gelen Gıdalar

Her anne adayının hamilelik sürecinde beslenmesine dikkat etmesi gerekir. Bu normal hayatta da böyledir. Fakat gebe anne adaylarının iki can taşıdığını düşünüp iyi beslenmesi, sağlıklı bir diyet yapması hem enerji seviyesini yükseltir, hem de moral olarak kendisine iyi gelecektir.

Aşağıdaki tüm öğünleri tüketmeye özen gösterin:

Kepekli ekmek ve makarna gibi kepekli karbonhidratlar ve kahverengi pirinç
Meyve ve sebzeler, (Günde beş öğün)
Günlük taze süt
Bakliyat, mercimek, fasulye ve bezelye
Yumurta
Balık
Yağsız, iyi pişmiş et

Hamilelikte Halsizlik, Yorgunluk Nasıl Geçer? Hamilelikte yorgunluk ve halsizlik ne zaman gecer?

Hamilelik sürecinde kendinizi hasta hissetseniz de gün içinde mutlaka az ve sık sık yemek yemeye çalışın. Çünkü boş mide zaten tükenen enerjinizi iyice alır ve halsiz ve yorgun hissedersiniz. Gün boyunca az yemek yemek hem kan şekerinizi hem de moralinizi yüksek tutacaktır.

Bu süreçte egzersiz yapmak aklınızdan geçen en son şey olabilir. Bu süreçte egzersiz yapmaya mutlaka özen gösterin. Atalarımız “işleyen demir pas tutmaz” der. Gerçekten de yürüyüş yapan ya da yüzen, günlük olarak kendisine egzersiz programları yapıp bunu uygulayan anne adaylarının hem doğan bebeklerinin sağlıklı, hem daha rahat doğum yaptığı, hem de enerji seviyelerinin çok yüksek olduğu sosyolojik bir gerçektir.

Her işte sakinlik ve sabır önemlidir. İkinci üç aylık dönem yaklaştıkça siz de kendinizi iyi hissedeceksiniz. Hatta bebeğiniz doğmadan önce çeşitli sosyal etkinliklere katılabilir, en uygun dönemleriniz bu dönem olacaktır. Zira nasıl olsa yakında uykusuz geceler tekrar başlayacak.

Hamilelikte Halsizlik Evreleri

Hamileliğin 1. Üç Aylık Döneminde Halsizlik ve Yorgunluk (1. Trimester)

Gebeliğin ilk üç aylık dönemi sırasında vücudunuz büyüyen bebeğinize besin maddeleri taşımak için daha çok kan üretir. Bu sebeple kan şekeri seviyeniz ve tansiyonunuz düşecektir. Hormonlarınız, duygusal değişimler ve fiziksel değişime uğradıkça siz de kendinizi enerjisiz, halsiz ve yorgun hissedeceksiniz.  

Annelik kaygısı, bebeğinizin sağlığı, bebeğinizin cinsiyeti bile endişelenmenize yeterli sebep olabilir. Duygularınızı her zaman diri tutmalı ve yaşadığınız bu süreçlerin hamileliğin doğal ve normal bir parçası olduğunu unutmamalısınız.

Hamileliğin 2. Üç Aylık Döneminde Halsizlik ve Yorgunluk (2. Trimester)

Hamileliğin 2. üç aylık dönemi boyunca, enerji seviyeniz artacak ve daha fazla enerjik hissetmeye başlayacaksınız. Çünkü 2. üç aylık dönemde vücut yaşanan fiziksel değişime ayak uydurmaya otomatikman başlamıştır. Bu süreçte birçok kadın, önemli görevleri yerine getirmek için bu sürecin avantajlarından yararlanır.

Hamileliğin 3. üç aylık döneminde tekrar enerji seviyesi düşmeye başlayacaktır. İkinci üç ayda da halsizlik, yorgunluk ve bitkinlik hissederseniz kesinlikle endişelenmeyin. Muhtemelen daha nadir görülür ancak maalesef hamilelik sırasında yorgunluk ikinci üç aylık dönemde de mümkündür.

Hamileliğin 3. Üç Aylık Döneminde Halsizlik ve Yorgunluk (3. Trimester)

Hamileliğin 3. üç aylık döneminde de halsiz, yorgun ve bitkin hissedeceksiniz. Çünkü bebeğiniz iyice büyümüş ve yükünüz iyice artmış, siz de kilo almaya devam edeceksiniz. Bu kilolar, üzerine yaşanan fiziksel değişimler ister istemez uyku bozukluğu sık sık idrara çıkma ile daha sık uğraşırsınız. Bu süreçte daha çok dinlenmeye çekilin ve ağır işlerden kesinlikle uzak durun.
Hamileliğinizin ilk 3–4 ayında yorgunluk ve halsizlik hissedebilirsiniz.

Aslında bu durumun gerekçe nedeni tam olarak bilinmemekle birlikte, bazı uzmanlar hamilelik hormonlarına bağlı olduğunu ileri sürerler.

Hamilelikte Halsizlik, Yorgunluk Nasıl Geçer? Hamilelikte yorgunluk ve halsizlik ne zaman gecer?

Hamilelikte Yorgunluk ve Neler Yapmalısınız?

1.    Vücudunuzun fiziksel değişime uğradığını kabul edin ve ihtiyacınız kadar dinlenin.
2.    Düzenli ve sağlıklı beslenmenin her zaman faydasını göreceksiniz. Uzman bir diyetisyenden destek alabilirsiniz.
3.    Vücudunuza zarar veren, alkol ve sigaradan uzak durun. Üstelik tükettiğiniz şeyleri bebeğinizin beslenme kaynağı olduğunu akıldan çıkartmayın.  
4.    Çok çay, kahve ve asitli, şekerli, tuzlu yiyecekler tüketmemeye özen gösterin.
5.    Her gün yürüyüş yapın veya yakınlarınızda havuz var ise yüzme eğzersizi yapın.
6.    Yeterli derece de sıvı alın. (Günde 3–4 lt.)
7.    Süreçte yaşadığınız şeyler sizi sıkıntılı ve gergin kılabilir. Bunun için gün içinde nefes egzersizleri yapın.
8.    Sakin ve sessiz ortamlarda müzik dinleyerek uyuyabilirsiniz.
9.    Gözlerinizi kapattığınızda kendinizi mutlu hissedin ve güzel hayaller kurun. Örneğin çocuğunuzu kucağınıza alacağınızı düşünün..
10.    Eşinizi de unutmayın. Onun desteğini isteyin. Duygularını sorun öğrenin. Hamilelik sonrası için planları birlikte yapmaya çalışın.
11.    Gebelik sürecinde yaşadığınız olumsuz belirtileri, doktorunuzla mutlaka açık açık paylaşın. Sürecinizle ilgili bilgi edinmeye çalışın. Yakın dönemde doğum yapmış arkadaşlarınızdan, eş dost ve akrabalarınızdan geçirmiş oldukları süreçle ilgili bilgi alabilirsiniz. Varsa sıkıntılarınız paylaşın. Çünkü bu sizi daha iyi hissettirecektir.
12.    Dünya da kimse çalışarak işleri bitirebilmiş değil. Bu sebeple bebeğinizle mutlu, sağlıklı, sıhhatli bir gelecek veya yaşam sizi bekliyor olacaktır.

 
 

YORUM YAPIN

 
 
© 2004 - TGRT Haber