Tgrt Haber
12 Haziran 2021 09:55

Kanal İstanbul'a yatırımcılardan büyük ilgi

Türkiye'de hayata geçirilen mega projeler için yarışan yabancı yatırımcılar, Kanal İstanbul için daha istekli. Muhalefetin projeleri hedef alan tutumuna rağmen Hollanda, Belçika, Çin ve Rusya başta olmak üzere dünyanın dört bir yanından ilgi var.

Kanal İstanbul'a yatırımcılardan büyük ilgi
kanal istanbul,Akşener,osmangazi,kılıçdaroğlu,erdoğan,çanakkale köprüsü

CHP Genel Başkanı Kemal Kılıçdaroğlu ve İyi Parti Genel Başkanı Meral Akşener’in, iktidara gelmeleri hâlinde, Kanal İstanbul projesine dâhil olacak yabancı ve yerli şirketlere ödeme yapmayacaklarını söylemesi kamuoyunda tepkiyle karşılanırken, yabancı yatırımcıların bu tehditlere ‘kulak asmadığı’ görülüyor. Birçok ülke 26 Haziran’da başlayacak olan projeyi yakından takip ediyor.

Ulaştırma ve Altyapı Bakanı Adil Karaismailoğlu, geçtiğimiz ay yaptığı açıklamada projenin finansmanı konusunda bir sıkıntı yaşanmadığını belirterek "Finansman için sadece Türkiye'den değil, bütün dünyadan finans kuruluşları ile görüşüyoruz. Hollanda, Belçika, Çin ve Rusya’dan ilgi var" demişti. Yabancı yatırımcılar, Türkiye’nin daha önce yaptığı mega projelere de ilgi göstermişti. 

MEGA PROJELER VE KANAL İSTANBUL

Osmangazi Köprüsü NÖMAYG Grubu tarafından verilen 15 yıl 4 aylık işletme teklifi Karayolları Genel Müdürlüğü tarafından en uygun teklif olarak belirlenmişti. Toplam yatırım bedeli 7,2 milyar dolar olan proje, 5 yıl önce açılarak vatandaşın hizmetine sunulmuştu.

Avrasya Tüneli İstanbul’un iki yakasını deniz altından birbirine bağlayarak ve Göztepe-Kazlıçeşme arasında ulaşımı 15 dakikaya indiren, toplam 14,6 kilometrelik bir güzergâhı kapsayan projenin tasarım, inşaat ve işletmesini gerçekleştirmesi için Avrasya Tüneli İşletme İnşaat ve Yatırım AŞ (ATAŞ) görevlendirdi. Türkiye’den Yapı Merkezi ve Güney Kore’den SK E&C şirketleri, ATAŞ’ın iki eşit ortağı... ATAŞ, Avrasya Tüneli Projesi’nin finansman, inşaat ve işletmesinden 24 yıl 5 ay boyunca sorumlu... Proje, 1 milyar 245 milyon dolarlık yatırımla 22 Aralık 2016'da hayata geçirildi. İşletme süresinin tamamlanması ile Avrasya Tüneli, kamuya devredilecek.

Yavuz Sultan Selim Köprüsü ve Kuzey Marmara Otoyolu Projesi, IC İçtaş ile İtalya merkezli Astaldi S.P.A. ortaklığı tarafından hayata geçirildi. Kuzey Marmara Otoyolu ile birlikte yaklaşık 4,5 milyar TL’lik yatırım yapılan projenin toplam 10 yıl 2 ay 20 günlük yatırım ve işletme süresi bulunuyor.

1915 Çanakkale Köprüsü'nün yapımı için Kamu-Özel İş Birliği (KÖİ) modeli çerçevesinde Türk ve Koreli firmaların oluşturduğu bir konsorsiyum görevlendirildi. Türkiye’den Limak ve Yapı Merkezi ile Güney Kore merkezli DL E&C ve SK ecoplant firmaları, proje için ortak oldu. Konsorsiyum ortakları, proje için Çanakkale Otoyol ve Köprüsü İnşaat Yatırım ve İşletme A.Ş. adında ortak girişim şirketi kurdu. Yatırım tutarı 10 milyar 354 milyon 576 bin 202 lira olarak hesaplanan köprünün, işletme süresi 16 yıl 2 ay 12 gün olarak belirlendi.
Temeli 18 Mart 2017’de atılan 1915 Çanakkale Köprüsü’nün 2022’de hizmete açılması hedefleniyor. Türkiye ve Dünya tarihinde büyük iz bırakmış Çanakkale Boğazı’ndaki bu anıtsal yapı, en yüksek mühendislik ve estetik standartlarını karşılayan özelliklerde tasarlandı. Tamamlandığında, 2023 metre ana açıklığı ile “dünyanın en uzun açıklıklı asma köprüsü” unvanını alacak olan 1915 Çanakkale Köprüsü, 333 metrelik kuleleri ile de “dünyanın en yüksek asma köprüsü” olacak.

İPTAL EDİLİRSE FATURASI AĞIR OLUR

İstanbul Medeniyet Üniversitesi İktisat Bölümü Öğretim Üyesi Prof. Dr. Seyfettin Erdoğan, muhalefet partilerinin tavrı hakkında “Bir yatırım projesiyle alakalı kredi alındığı zaman, iktidar değişikliğiyle beraber o kredinin iptal edilmesinin, uluslararası piyasalarda çok ciddi negatif yansımaları olur. Uluslararası hukuka uygun olarak gerçekleştirilmiş kredi sözleşmesi, uluslararası yargıya taşınır ve ülkemize ciddi maliyetler getirebilir. Bu tip sözleşmeleri iptal ettiğinizde itibar sarsılır. Bu tip açıklamalardan kaçınmak lazım. Yabancı yatırımları ürkütecek, engelleyecek herhangi bir siyasal girişim çok tehlikeli olur. Türkiye ekonomisinin tek reçetesi, doğrudan yabancı yatırımlardır, sermaye girişidir" dedi.

Kanal İstanbul projesinin inşaat çalışmalarının 4 yılı kazı olmak üzere toplam 7 yılda tamamlanması bekleniliyor. Projenin inşaat maliyeti 60 milyar TL, deplasmanlar ve geçişler yaklaşık 15 milyar TL olmak üzere toplam 75 milyar TL olarak öngörülüyor.

Kanal İstanbul'un güzergahı Karadeniz kıyısındaki Karaburun'dan başlayacak, Arnavutköy, Esenyurt, Başakşehir, Avcılar ve Esenyurt'tan geçip Marmara'ya Küçükçekmece'den bağlanacak. Projenin temeli 26 Haziran'da atılacak. 6 köprüden ilkinin temel atma törenine Cumhurbaşkanı Erdoğan'ın da katılması bekleniyor.

UYARI: Küfür, hakaret, bir grup, ırk ya da kişiyi aşağılayan imalar içeren, inançlara saldıran yorumlar onaylanmamaktır. Türkçe imla kurallarına dikkat edilmeyen, büyük harflerle yazılan metinler dikkate alınmamaktadır.
Sonraki Haber Yükleniyor...