2022-06-16 09:59:42 | Son Güncelleme : 2022-06-16 10:11:18

Masabaşı çalışanlar dikkat: Kalp ve felç geçirme riski yüzde 50

Bilim insanları uzun süre oturmanın veya masabaşı çalışmanın sağlık üzerine etkilerini araştırdı. Ortaya korkutan sonuçlar çıktı. 

Araştırmanın lideri hareketsiz geçen zamanı azaltmak gerektiğini söyledi.
fotoğrafı büyüt
Fotoğrafı Paylaş
Araştırmanın lideri hareketsiz geçen zamanı azaltmak gerektiğini söyledi.

Şehir koşulları ve iş yaşamı çoğu insanı hareketsiz kılıyor. Bu durum pek çok hastalığa davetiye çıkarıyor. Özellikle ölümcül olan kalp krizi ve felç günümüz sağlık sorunlarının başında geliyor. Çin Tıp Bilimleri Akademisi ve Simon Fraser Üniversitesi tarafından yapılan bir çalışmaya göre, günde sekiz saatten fazla hareketsiz duran kişilerde kalp krizi veya felç geçirme olasılığı %50'ye kadar çıkıyor. 

MASA BAŞI ÇALIŞANLAR DİKKAT 

Bilim adamları, hareketsiz yaşamın tehlikeleri üzerine araştırma yaptı. Araştırma sonuçları, on yıl boyunca 100.000'den fazla insanın yaşam tarzlarını izleyerek ortaya çıktı. Bu çalışma özellikle masa başında düzenli bir şekilde sekiz veya dokuz saat oturarak çalışan insanlar için bir uyarı niteliğinde. Üniversitedeki akademisyenler, verileri analiz etti. Oturma süresini azaltmanın ve fiziksel aktiviteyi artırmanın, sigara içen birinin sigarayı bırakmasıyla aynı etkiye sahip olduğuna dikkat çektiler. 

10 YIL 10 BİN KİŞİ TAKİP EDİLDİ, SONUÇ İÇ KARARTICI 

Araştırma, yaş ortalaması 50 olan 21 ülkeden katılımcı üzerinde gerçekleşti. Katılımcılara her gün ne kadar oturdukları soruldu. Bu veriler on yıl boyunca takip edildi ve kaydedildi. Araştırmanın sonuçları JAMA Cardiology'de yayınlandı. 6.200'den fazla ölüm olduğu ve sekiz saatten fazla oturanların kalp hastalığından ölme oranının %20 daha yüksek olduğu bulundu. Ancak daha uzun süre oturan kişilerin kalp krizi veya felçten erken ölüm riskinin %50’ye kadar daha yüksek olduğunu kaydetti. 

OTURMA SAATLERİ AŞAĞI ÇEKİLMELİ 

Araştırmanın lideri Profesör Scott Lear, "Araştırmadan çıkan sonuç oturma sürenizi en aşağı çekmek. Şayet oturmanız gerekiyorsa, günün diğer saatlerinde daha fazla egzersiz yapmak bu riski ortadan kaldıracaktır. Günde dört saatten fazla oturanlar için, yarım saatlik oturmayı egzersizle değiştirmek riski %2 oranında azalttı" ifadelerini kullandı.