2022-05-23 21:30:00 | Son Güncelleme : 2022-05-23 22:39:15

Dirsek teması kuran 3 ülkenin kabusu! Bayraktar KIZILELMA ile sahadaki oyun bozulacak

TCG Anadolu üzerinden kalkış ve iniş animasyonu ilk kez yayınlanan Bayraktar KIZILELMA uzmanlara göre sahadaki dinamiği değiştirecek. Tasarımıyla dikkat çeken Türk SİHA/İHA'ları ve milli uçaklar, ABD ile dirsek temasında bulunan ülkelerin önüne geçecek.

Bayraktar KIZILELMA tasarımıyla dikkat çekiyor.
fotoğrafı büyüt
Fotoğrafı Paylaş
Bayraktar KIZILELMA tasarımıyla dikkat çekiyor.

Rusya-Ukrayna savaşıyla öne çıkan Bayraktar TB2’lerin devamı Bayraktar TB3 gündemin en önemli konusu oldu. Bayraktar TB3’lerden sonra savunma sanayi alanında yeni projeler gün yüzüne çıktı. AKINCI TİHA’ların muhteşem videoları ve Bayraktar KIZILELMA müjdesi Türkiye’de yeni bir dönemi başlattı.

Baykar Savunma Teknik Müdürü Selçuk Bayraktar geçtiğimiz günlerde KIZILELMA MİUS’un (Muharip İnsansız Uçak Sistemi) geleceği yapısı hakkında önemli sunum gerçekleştirmişti. İstanbul Teknik Üniversitesi (İTÜ) tarafından Fahri Doktora unvanı verilen Bayraktar,  KIZILELMA’nın TCG Anadolu’dan kalkış ve inişine dair animasyon göstermiş, buradaki görüntülerin ‘matematiksel temellere dayanarak’ oluşturulduğundan bahsetmişti. TRT Haber, Savunma Sanayii Araştırmacısı Mehmet Fatih Küçük ile KIZILELMA konusunda ayrıntıları paylaştı. Konuyla ilgili Fait Küçük, “Selçuk Bayraktar’ın videoyu sunarken bunların matematiksel temellere dayandırılarak oluşturulmuş görüntüler olduğunu belirtmesi çok önemli” cevabını verdi.

Küçük, Baykar Teknoloji’nin projeksiyonu uzun zaman önce planlandığı daha net ifadeyle KIZILELMA’nın tasarımı en başından bugüne TCG Anadolu ve benzer platformlarda görev alacak şekilde yapıldığını, bu da bizi söz konusu yaklaşımın bir ‘ara çözüm’ olmadığını, doğrudan sahadaki dinamiği değiştirecek durum üzerine çalışıldığı bilgisini verdi.

GÜÇLÜ YAZILIM

KIZILELMA’nın katapult/mancınık da denilen uçağın hızlanmasını sağlayan bir destek sistemi olmadan kısa pistten kalkabilmesinin önemine değinen Küçük şunlar belirtti:

Bu gerçekleştirilmesi oldukça zor bir kısım. Baykar Teknoloji’nin burada çok yüksek itki ağırlık oranı hedeflediğini görüyoruz. İniş kısmındaysa yine birçok uçak gemisinde olduğu gibi uçağı yakalayan bir kanca sistemi bulunuyor. Bu sistemin gemiye entegrasyonu da çok kolay değil. Ancak daha da zor olan kısmı TCG Anadolu gibi, uçak gemilerine göre daha dar olan bir platforma, bu şekilde uçak indirmek. Bu noktada Baykar Teknoloji’nin yıllardır geliştirdiği otopilot ve yazılımlarına güvendiğini görüyoruz.

Foto Galeri
Bayraktar TB2’ler bölgede oyunu değiştirdi

Tasarımsal sürece dikkat çeken Küçük şu ifadeleri kullandı:

Açıkçası TCG Anadolu üzerinde SİHA görmek için bir süre daha bekleyeceğiz. TCG Anadolu halihazırda yeni tamamlanan ve üzerinde modifikasyon yapılması kolay olmayan bir gemi. Platformun dizayn sahibi İspanyol Navantia şirketinin gemiye dair garantileri var. Tasarım değişikliği bu tarz konularda sorun yaratabiliyor. Ayrıca, bir an önce envantere kazandırılarak Türk Deniz Kuvvetleri tarafından geminin farklı harekat tarzları için tatbikatlarda kullanılması, bir nevi ‘bünyeye sindirilmesi’ gerekiyor. Dolayısıyla TCG Anadolu’ya ne zaman sıra gelir ve üzerinde değişikler yapılarak İHA kullanımına kazandırılır bilemiyoruz. Öncelikle kara üzerinde gemi pistlerini simüle eden bir yapı kurularak İHA’lar buralarda test edilir. İlk olarak kabiliyetlerimizi orada göreceğimizi varsayabiliriz.

TCG ANADOLU'DA HANGİ İHA'LAR OLACAK?

Türk savunma sanayiinin bugüne kadarki tek seferdeki en büyük projesi olan TCG Anadolu’nun üzerinde kullanılacak platformlarla ilgili de görüşlerini paylaşan Küçük, ''TB2 zaten bu tarz bir platformda doğrudan kullanılmayacak. Oradan elde edilen tecrübeler ışığında TB-3 geliştirildi. Dolayısıyla TB-2’yi gemi konuşlu olarak göreceğimizi sanmıyorum. Akıncı’nın 20 metrelik kanat açıklığı LHD tipi bir gemiden kalkışa izin vermiyor. Bu da demek oluyor ki, eğer başarılabilirse biz TCG Anadolu veya benzeri bir LHD üzerinde KIZILELMA ve TB-3 ikilisini göreceğiz.'' dedi.

Küçük, gemi konuşlu uçak kullanımında tek hususun pistten uçağın kalkıp inebilmesi olmadığını belirterek, sözlerini şöyle tamamladı:

Uçağın ne kadar yükle kalkabildiği, ne kadar sıklıkla sorti gerçekleştirebildiği, gemi üzerindeki ve karadaki bakım aralığı gibi önemli parametreler var. Bir gemiye 20 adet uçak konuşlandırdığınızda 20’sini de kullanabildiğiniz veya bunları aynı anda uçurabildiğiniz anlamı çıkmıyor. Türkiye, düz güverteli uçak platformlu gemi tecrübelerinin henüz başında. Bu platformlara hava aracı geliştirme konusundaki eksikliklerimizi göz önüne almamız şart. Haliyle sabırlı olmamız gerekiyor.

YENİ BİR DİNAMİK OLUŞTURULACAK

ABD gibi ülkelerin yıllardır sürdürdüğü tecrübeleri var. Nitekim yine bu alanda eski bir oyuncu olan Rusya tek uçak gemisi Kuznetsov ile Akdeniz’de yaptığı operasyonlarda önemli sayıda uçağını kaybetti. Yine bu alanda tecrübeli bir ülke olan Fransa uçak gemisi geliştirirken ABD ile sürekli dirsek temasında bulunuyor. Birleşik Krallık yeni uçak gemileri üzerinde ABD yapımı uçakları kullanıyor.

Biz bu alanda İHA’lar ile yeni bir dinamik oluşturmak istiyoruz. Bu zorlu bir süreç olacak. İnşallah yaşanmaz ama acı tecrübelerle karşılaşma ihtimalimiz de var. Deniz havacılığı çok zorlu bir süreç. Bu gelişmeleri başardığımızda Türk Deniz Kuvvetleri’nin yıllardır amaçladığı ‘Orta Ölçekli Küresel Güç Aktarım Yeteneğine Sahip Deniz Kuvveti’ olma hedefine ulaşacağımıza inanıyorum.