2022-06-25 12:45:00 | Son Güncelleme : 2022-06-25 13:21:02

Gece görüşlü helikopterler Marmaris'te neden kullanılmadı? Yetkili isim açıkladı

Marmaris’te çıkan orman yangını beş günün ardından söndürüldü. Gece görüşlü helikopterlerlerin neden kullanılmadığı ise tartışmalara neden oldu. Jandarma Havacılık Daire Başkanı Tümgeneral Ali Doğan açıkladı helikopterlerin yangın söndürmede neden kullanılmadığına açıklık getirdi.

Gece görüşlü helikopterler Marmaris'te neden kullanılmadı? Yetkili isim açıkladı
fotoğrafı büyüt
Fotoğrafı Paylaş

Marmaris’te çıkan orman yangını büyük bir mücadele ile 5 günde söndürüldü. Yangına hızlı müdahale, helikopter ve uçakların kullanılması bilançonun büyümesini engelledi. Ancak gece görüşlü helikopterlerin kullanılmaması kafalarda soru işaretlerine neden oldu. Jandarma Havacılık Daire Başkanı Tümgeneral Ali Doğan tartışmaya açıklık getirdi. 

‘’FARKLI KAVRAMLAR’’

Ali Doğan, gece görüşlü helikopterin, gece yangın söndüren ve gece görüşle yangın söndüren helikopterler olmak üzere ikiye ayrıldığını söyledi. Jandarma Havacılık Başkanlığı ve silahlı kuvvetlerdeki diğer kurumların, gece görüş gözlüğüyle 1990 yılından bu tarafa özellikle Sikorsky helikopterleriyle faaliyet icra ettiğini hatırlatan Doğan, bugün dünyada en çok gece görüş saatine sahip ve en tecrübeli birliklerden bir tanesi olarak, en zorlu şartlarda, en zorlu görevleri yapacak imkan ve kabiliyete sahip olduklarının altını çizdi.

Gece görüş gözlüğünün sıfır görüş şartlarına göre yapıldığını anlatan Doğan, "Yani herhangi bir ay, yıldız ya da yerden bir suni ışık olmadan pilotların uçabileceği şekilde yapılmıştır. Dolayısıyla yerden herhangi bir çakmak, bir fener dahi, bırakın yangını, gece görüş gözlüğü uçma kabiliyetine ters orantılıdır ve sizi uçuramaz. Dolayısıyla gece görüş gözlüğüyle yangın söndürme kavramını ifade etmek istiyorum. Böyle bir kavram yok. Böyle bir şey olsaydı biz bugün bunu söndürebilecek durumdayız." dedi.

‘’AVUSTRALYA EMNİYETSİZ BULDU’’

Dünyada çok kısıtlı ülkelerde gece yangın söndürebilen helikopterler olduğunu belirten Doğan, "Şöyle ifade edeyim; Avustralya bunu 2015 yılına kadar gece görüş gözlüğüyle yangın söndürmeyi denedi ancak düşen helikopterleri neticesinde bunu emniyetsiz buldu ve 2015 yılından bu tarafa Avustralya ve birkaç ülkede gece yangın söndürebilen helikopterler geliştirilmeye devam ediliyor." diye konuştu.

Bu helikopterlerde, mevcut helikopterlere ilave olarak bir stadı gece aydınlatabilecek kapasitede 6 projektör bulunduğu bilgisini paylaşan Doğan, "Bu projektörler 4 kilometreden aydınlatabilecek kapasiteye sahip. İçerisinde pilör dediğimiz kamera sistemleri var. İlave 10 tane mürettebat var. Ayrıca helikopterlerin motorları çok çok güçlendirilmiş. Herhangi bir kaçınma durumunda, helikopter emergency’e girdiğinde personelin hayatını kurtarmak için." dedi.

Doğan şunları söyledi: 

"Dolayısıyla aslında helikopter gece görüş gözlüğüyle uçmuyor, aydınlatmayı da sağlayarak kendine bir kanal açıyor. O aydınlatılmış tünel içerisinde uçuyor. Bunu özellikle ifade etmek istiyorum. Kamuoyunda böyle bir yanlış algı var. Geçen sene bu helikopterlerimiz Isparta’da konuşlandı ve uçtular. Bu sene de Milas’ta hazırlık yapıyorlar, bugün yarın uçuşa geçecekleri bilgisini edindik.

Bu helikopter gündüz devam eden sabit bir yangında kullanılıyor. Gündüz hava kararmadan önce sabit bir su alma noktasına gidiyor. Su alıp yangının olduğu noktaya gündüz şartlarında kendisine emniyetli bir irtifa çiziyor ve gece gidip o noktaya atım yapıyor. Onda da en fazla 4 ya da 5 atım yapıyor.

Eğer gündüzün haricinde başka bir nokta çıktığında ya da o yangın başka bir noktaya sıçradığında gece yangın söndürme imkan ve kabiliyetine sahip değil. Gündüz şartlarında kendisine emniyetli, engellerden kaçınmış, aydınlatılmış bir koridor çiziyor, gece o noktada ancak yangın söndürülebiliyor."