09 Temmuz 2022 10:41 - Güncelleme : 09 Temmuz 2022 10:53

Hepsi 'nefes kesecek': NASA, James Webb Teleskobu’nun çektiği gök cisimlerini açıkladı

ABD Havacılık ve Uzay Ajansı (NASA), James Webb Uzay Teleskobu (JWST) tarafından çekilen ilk tam renkli görüntüleri önümüzdeki hafta paylaşacak. Ajans görüntüleri yayımlamadan önce ise hangi gök cisimlerinin görüntülendiğini duyurdu.

Editör: Hilal Bardakcı / Kaynak: The Verge
James Webb Uzay Teleskobu, Aralık sonunda uzaya fırlatıldı
,nasa,teknoloji
James Webb Uzay Teleskobu, Aralık sonunda uzaya fırlatıldı

NASA, 25 Aralık 2021 günü James Webb Uzay Teleskobu’nu uzayın derinliklerine doğru yolculuğa çıkması için fırlattı. 10 milyar dolar maliyetle 20 yılı aşkın sürede geliştirilen JWST, evrenin oluşumu hakkında önemli bilgiler sağlaması için görüntüler elde etmeye başladı.

Altın kaplamalı büyük bir aynaya sahip olan uzay tabanlı gözlemevi, ilk yıldızlardan gelen ışığı toplayarak astrofizik alanında önemli keşiflere yol açmaya hazırlanıyor. JWST, Büyük Patlama'dan hemen sonra oluşan galaksileri gözlemliyor.

Evrenimizdeki nesneleri benzeri görülmemiş bir ayrıntıyla incelemek için tasarlanan Webb Teleskobu, Güneş Sistemi’nin en uzak köşeleri, kozmik mahallemizin dışındaki gezegenler, asteroitler, uzayın en derin noktalarındaki egzotik yıldızlar ve daha pek çok şey hakkında fikir vermeye çalışacak.

BULUTSULAR, DEV BİR GEZEGEN...

JWST, ilk görüntülerini elde etmek için 120 saat boyunca bu hedef nesneleri ve uzay bölgelerini gözlemleyerek beş günlük veri topladı. Şimdiye kadar bazı ipuçları açıklansa da JWST'nin çektiği ilk görüntülerinin ne olacağı hakkında pek bir şey bilmiyorduk.

NASA'nın bilimden sorumlu yardımcı yöneticisi Thomas Zurbuchen, güneş sistemimizin dışında, ötegezegen olarak bilinen bir gezegenin atmosferinden gelen ışığı göreceğimizi açıkladı. NASA yöneticisi Bill Nelson ise asıl bombayı patlatan kişiydi. Nelson, JWST’nin çektiği bir görüntünün ‘evrenimizin şimdiye kadar çekilmiş en derin görüntüsü’ olduğunu söyleyerek heyecana neden oldu.

NASA, TAM LİSTEYİ YAYINLADI

Nihayet NASA, James Webb Uzay Teleskobu’nun çektiği ilk görüntülerin listesini yayımladı. Listede, galaksiler, bulutsular ve Güneş Sistemimizin dışındaki dev bir gezegen bulunuyor. İşte listede yer alan gök cisimleri;

Karina Bulutsusu: Güney takımyıldızı Karina'da yaklaşık 7 bin 600 ışık yılı uzaklıkta bulunan, gökyüzündeki en büyük ve en parlak bulutsulardan biridir. Bulutsular, yıldızların oluştuğu yıldız yuvalarıdır. Karina Bulutsusu, Güneş'ten birkaç kat daha büyük olan birçok büyük yıldıza ev sahipliği yapmakta.

WASP-96 b (spektrum): Güneş sistemimizin dışında, büyük ölçüde gazdan oluşan dev bir gezegendir. Dünya'dan yaklaşık 1.150 ışık yılı uzaklıkta bulunan gezegen, her 3.4 günde bir yıldızının yörüngesinde dönüyor. Jüpiter'in kütlesinin yaklaşık yarısına sahiptir ve 2014’te keşfedildi.

Güney Halka Bulutsusu: Ölmekte olan bir yıldızı çevreleyen genişleyen bir gaz bulutu olan gezegenimsi bir bulutsu. Çapı yaklaşık yarım ışık yılı ve Dünya'dan yaklaşık 2.000 ışık yılı uzaklıkta bulunuyor.

Stephan Beşlisi: Yaklaşık 290 milyon ışık yılı uzaklıkta bulunan Stephan Beşlisi, Pegasus takımyıldızında yer almaktadır. 1877'de keşfedilen ilk kompakt gökada grubu olmasıyla dikkat çekiyor.

SMACS 0723: Ön plandaki devasa gökada kümeleri, arkalarındaki nesnelerin ışığını büyütür ve bozar, bu da hem aşırı uzak hem de özünde soluk gökada popülasyonlarına derin bir alan görünümü sağlar.
NASA, bu gökcisimlerini gösteren görüntüleri 12 Temmuz'da açıklayacak.

James Webb, emektar Hubble Uzay Teleskobu’nun yerini alıyor. Ancak JWST'nin aynası, Hubble'ın aynasından neredeyse üç kat daha geniş ve JWST Dünya'dan yaklaşık 1,5 milyon kilometre uzaktayken, Hubble düşük Dünya yörüngesinde konumlanıyor. Bu nedenle, Hubble görüntüleri ile karşılaştırıldığında JWST'nin görüntülerinin daha da ayrıntılı olması bekleniyor.

Kaynak: The Verge