01 Ocak 2022 15:20

Plüton tartışması alevlendi: Bilim insanları "gezegen" olsun diyor

Bilim insanlarından oluşan bir ekip, Güneş Sistemi’nde ve uzak yıldızların çevresinde bulunan onlarca benzer cisimle birlikte Plüton'un tekrar “gezegen” olarak sınıflandırılmasını istedi.

Plüton tartışması alevlendi: Bilim insanları "gezegen" olsun diyor
bilim,plüton,plüton gezegen mi,plüton statüsü,gezegenler,cüce gezegenler

"Plüton gezegen mi?" sorusuna birçok kişi halen "Evet" cevabını veriyor. Çünkü 1930 yılında keşfedilen Plüton, 2006’ya kadar dokuzuncu gezegen olarak tanımlanıyordu. Ancak 2006 yılında Uluslararası Astronomi Birliği (IAU), gezegenlerin tanımını değiştirdi.

Astronomi birliğine göre, gezegenlerin küre şeklinde olması, Güneş’in etrafında dönmesi ve yörüngesindeki diğer cisimleri temizlemesi gerektiğine karar verildi. Ancak Plüton yuvarlak ve Güneş’in etrafında dönmesi nedeniyle bu tanımların ikisine uyarken, yörüngesini “plutinos” isimli cisimlerle paylaştığı için gezegen sınıfından dışlandı. Böylece Plüton, "cüce gezegen" kategorisine alındı.

PLÜTON İÇİN BİLİM DEDİLER

2006 yılından bu yana bilim insanları zaman zaman 'Plüton' tartışmasını alevlendirmeye devam ediyor. Son olarak, geçtiğimiz ay Icarus dergisinde yayımlanan bir çalışmada bir grup araştırmacı, Uluslararası Astronomi Birliği’nin tanımını 'astroloji' temelli olarak nitelendirdi. Yani bilimsel olmadığını ileri sürdüler. Bilim insanları, astronomi birliğinin bilime zarar verdiğini söyledi.

Plüton tartışması alevlendi: Bilim insanları "gezegen" olsun diyor

Makalede bilim insanları, Plüton kararını yeniden düşünmemiz gerektiğini belirtti. Ayrıca astronomi birliğinin gezegen tanımının yüzyıllardır kabul edilen gezegen tanımıyla ters düştüğünü belirttiler.

Araştırmacılar, 16. yüzyıldan beri gezegenlerin aynı tanım altında toplandığını ve Plüton için yeniden bu tanıma uyulmasının doğru olacağını söyledi. Ayrıca çalışmada, gezegenlerin "uzayda jeolojik olarak aktif herhangi bir cisim" olduğu ifade edildi. Ancak bu ifade, Plüton'un yanı sıra asteroit Ceres ve Europa, Enceladus ve Titan uyduları gibi onlarca cismi de kapsıyor.

Central Florida Üniversitesinden gezegen fizikçisi ve çalışmanın lideri Philip Metzger, "Güneş sistemimizde muhtemelen 150'den fazla gezegen olduğunu düşünüyoruz." şeklinde konuştu.