Tgrt Haber
26 Ocak 2024 11:41 - Güncelleme : 26 Ocak 2024 12:49

Eminönü ve Kadıköy giriş ücreti gündemde! İstanbul trafiğine çözüm yerel seçim vaadi oldu

İstanbul’da trafik sorunu için Eminönü ve Kadıköy’ün ücretli olacağı söylentileri gündeme gelmeye devam ediyor. Yoğun bölgelerde pilot uygulamanın başlatılması ve elde edilecek gelirle toplu taşımanın iyileştirilmesi önerisi geldi.

Editör: Betül Meral Sarıiz / Kaynak: TGRT Haber derleme, Dünya, Mynet
İstanbul,trafik,Kadıköy,Eminönü,istanbul

İstanbul’da trafik sorunu her geçen gün büyüyor. Yoğun trafiği olan bölgeler için ücret çözümü için öneriler geliyor. Geçtiğimiz aylarda özellikle Kadıköy ve Eminönü gibi yoğun bölgelere girişlerin ücretli hale getirilmesi ile ilgili hazırlıklar yapıldığı konuşulmuştu.

Trafik sorununa çözüm için fiyatlandırmanın pilot ilçelerde başlatılması yine gündeme geldi. Bu kez , ücretli girişin uygulamaya konulması ve elde edilecek gelirle toplu taşımanın iyileştirilmesi önerisi geldi.

İSTANBUL’DA 1 YILDA KAYBEDİLEN SÜRE 104 SAAT

6 kıtada 55 ülkede 387 şehri kapsayan 2023 yılında trafiğin en çok yoğun olduğu şehirleri araştırmasında İstanbul için kritik veriyi ortaya koydu. İstanbul listeye 65. sıradan girerken 10 kilometre için ortalama seyahat süresi 20 dakika 40 saniye oldu. Megakent İstanbul’un dünyadaki diğer ülkelerle kıyaslandığında trafik tıkanıklığı oranı yüzde 53 olarak kayıtlara geçti. Araştırmada en yoğun saatlerde 1 yılda kaybedilen süre ise 104 saat oldu.

Eminönü ve Kadıköy giriş ücreti gündemde! İstanbul trafiğine çözüm yerel seçim vaadi oldu

KAOSA DÖNÜŞEN TRAFİK YEREL SEÇİM VAATLERİNİN DE İLK SIRASINDA

İstanbul trafiği pek çok insan için tam bir keşmekeşe dönüşmüş durumda. İlçelere bakıldığında en büyük yoğunluk Kadıköy, Beşiktaş, Eminönü ve Şişli olduğu görülüyor. Geçtiğimiz aylarda İBB’nin de trafik yoğunluğunu azaltmak için bazı ilçelerde ücretli giriş uygulamasının geleceği konuşulmuş, daha sonra farklı çözüm yolları için planlama yapıldığı ancak ücret çalışmasının olmadığı açıklanmıştı. Trafik sorununun kaosa dönüşmesi seçimler öncesinde adayların da gündemine girdi. Şimdiden seçim vaatlerinde İstanbul trafiği neredeyse ilk sırada yer alıyor.

TRAFİK SIKIŞIKLIĞI MALİYETİ ARTIRIYOR

Trafik sıkışıklığı ve yol açtığı sorunlara dikkat çeken Bilgi Üniversitesi Öğretim Üyesi Prof. Dr. Ayşe Uyduranoğlu, “Özellikle yolcu ulaşımından kaynaklanan trafik sıkışıklığının dışsal maliyetleri arasında zaman kayıpları, yerel ve küresel hava kirliliği, iklim değişikliği, trafik gürültüsü ve kazalar gibi sorunlar yer alıyor. Üstelik bu maliyetlere yalnızca sürücüler değil, o çevrede yaşayan herkes katlanmak zorunda kalıyor” dedi.

Eminönü ve Kadıköy giriş ücreti gündemde! İstanbul trafiğine çözüm yerel seçim vaadi oldu

EMİNÖNÜ VE KADIKÖY İLÇELERİ KİLİT NOKTA

Dünya’dan Başak Nur Gökçam’a konuşan Prof. Dr. Ayşe Uyduranoğlu, trafik sıkışıklığını ve ilişkili olduğu sorunları azaltmak için başvurulabilecek çözümlerden birinin, İstanbul’un Eminönü ve Kadıköy ilçeleri için de gündemde olan trafik sıkışıklığı fiyatlandırması olduğuna dikkat çekti. Prof. Dr. Ayşe Uyduranoğlu, “Bu politika, başarılı bir şekilde uygulandığında, hem trafik sıkışıklığını azaltıyor hem de azalan yakıt tüketimi nedeniyle hava kirliliğiyle ve iklim değişikliğiyle mücadeleye de katkıda bulunuyor” dedi.

DÜNYADADA UYGULAMALAR VAR

Şehir içinde trafik sıkışıklığının çok yoğun olduğu bölge ya da bölgelere özel araç girişini fiyatlandıran bu yöntemin, özel araba sürücülerinin toplu taşımacılığı tercih etmesini veya seyahat saatlerinde değişiklik yapmasını hedeflediğini belirten Prof. Uyduranoğlu, “Böylelikle, taşıma kapasitesi sınırlı olan yollara talebin azaltılması amaçlanıyor.

1960’lı yıllarda, Nobel ödüllü ekonomist William S. Vickrey tarafından ortaya atılmasından yaklaşık 10 yıl sonra, 1975 yılında, Singapur’da ilk defa uygulamaya geçirilen bu sistem, oldukça başarılı sonuçlar verdi ve ülkenin daimi trafik politikası haline geldi. Ardından Milan, Stockholm ve Londra gibi bazı Avrupa şehirlerinde de uygulamaya başlandı.

Bu farklı örneklerden elde edilen sonuçlar, uygulamanın etkin bir araç olduğunu ortaya koyuyor” diye konuştu. Trafik sıkışıklığı fiyatlandırmasının uygulandığı şehirlerde trafik sıkışıklığında yüzde 10 ila 40 arasında azalma sağlandığı bilgisini veren Prof. Uyduranoğlu, “Aynı zamanda toplu taşıma kullanımının yüzde 5 ila 15 arttığı görülüyor. Bunlara bağlı olarak hava kirliliğinde de azalma gözlemleniyor. Örneğin Stockholm’de yedi ay süren pilot uygulama sonucunda nitrojen oksitte yüzde 8,5, partikül maddelerde ise yüzde 13 oranında düşüş sağlandı” dedi.

Eminönü ve Kadıköy giriş ücreti gündemde! İstanbul trafiğine çözüm yerel seçim vaadi oldu

KÖMÜRÜN SAĞLIK BEDEL 320 MİLYAR EURO

Sağlık ve Çevre Birliği’nin (HEAL) 2022 tarihli bir raporuna göre, 1965-2020 yılları arasında Türkiye’de kömürden elektrik üretiminin neden olduğu kümülatif sağlık maliyetleri 320 milyar euro olarak hesaplandı. Bu veriler, hava kirliliğinin önemli sebepleri arasında bulunan trafik sıkışıklığıyla etkin bir şekilde mücadelenin ne kadar elzem ve acil olduğunu da ortaya koydu.

 

Kaynak: TGRT Haber derleme, Dünya, Mynet
UYARI: Küfür, hakaret, bir grup, ırk ya da kişiyi aşağılayan imalar içeren, inançlara saldıran yorumlar onaylanmamaktır. Türkçe imla kurallarına dikkat edilmeyen, büyük harflerle yazılan metinler dikkate alınmamaktadır.
Sonraki Haber Yükleniyor...