Tarih : 26.07.2021 - 16:16 Yorum : 0

Gençlerin yüzde 50’si otomobilden vazgeçti

Türkiye’de yükselen araç fiyatları gençleri araç sahipliğinden uzaklaştırıyor. Dijital dönüşüm çağının bekçileri Z kuşağının yüzde 50’sinin otomobil sahibi olmak istemediği belirtiliyor.

Gençlerin yüzde 50’si otomobilden vazgeçti

Dolar kurundaki artış ve pandemi nedeniyle otomobil fiyatlarının yükselmesi, üretimin azalması sıfır araç almak isteyenleri ikinci ele yönlendirdi. Ancak ikinci ele olan rağbetin artınca orada da fiyatlar yükseldi. Vatandaşlar son çare olarak ÖTV indirimini beklemeye başladı.

Geçen yıl yapılan düzenleme ile 1.600 cc motor hacmini geçmeyen matrahı ise 85 bin TL ile 130 bin TL arasında olan otomobiller için ÖTV oranı yüzde 50, 130 bin TL üzerindekiler içinse yüzde 80 olarak uygulanıyor. Ancak döviz kurları nedeniyle matrahı 85 bin TL ile 130 bin TL arasında olan otomobil sayısı bir hayli azaldı. Orta sınıftaki birçok otomobil dahi yüzde 80 ÖTV dilimine girdi. Böylelikle yüzde 50’lik ÖTV diliminde çok az sayıda otomobil kaldı.

YÜZDE 50 AZALIŞ VAR

Tüm bunlar teknoloji çağında doğan Z kuşağının otomobil sahibi olmasını engelleyen en büyük etkenlerden oldu. Dünya Gazetesi’nden Aysel Yücel’in haberinde otomobil sahipliğine olan olumlu yaklaşımın giderek azaldığını ifade edildi.

2020 yılında Türkiye’den İsveç’e transfer olan Volvo Car EMEA Satış Sonrası Hizmetler ve Kalite den sorumlu Başkan Yardımcısı Sabri Sözen, otomobil sahibi olmak ve kullanmak konusunda gençlerde yüzde 50 oranında azalma olduğunu belirtti ve ekledi:

“Özellikle gençler arasında otomobil almak maddi açıdan zorlaşınca, buna maddi imkânsızlıkların sebep olduğu gerçeğinden soyutlanmak için psikolojik olarak, ihtiyaç duymuyorum argümanını kendilerince kabullenip bunu pazarlamaya çalışıyorlar ki sosyal statülerinde bir değer kaybı hissi oluşmasın. Bu tabi ki bizim ülke için geçerli. İsveç’te halen gençlerin hem ehliyet alma hem de otomobil kullanma eğilimleri devam ediyor.”

ARAÇ PAYLAŞIM MODELİNE İLGİ ARTIYOR

Öte yandan otomotivdeki bu dönüşüm, araç paylaşım modellerine ilgiyi artırıyor. Araç paylaşım modelinin Türkiye’deki öncü markalarından biri Anadolu Holding bünyesindeki Moov. Moov’un yöneticiliğini yapan Garenta ve ikinciyeni. com Genel Müdürü Emre Ayyıldız, “Ayyıldız, Moover olarak tanımladıkları Moov kullanıcılarının katılımıyla Türkiye’de de bir anket gerçekleştirdiklerini açıklayarak, “Ankete katılan Moover’ların yüzde 69’u Moov’u deneyimledikten sonra kendi araçlarını daha az kullanmaya başladıklarını, yüzde 43’ü ise Moov’u ilk ulaşım tercihi olarak gördüğünü söyledi. Bu verilerden de anlaşılacağı üzere araç sahipliği çok yakın bir dönemde popülerliğini ya da başka bir deyişle gereklilik olarak görülme durumunu yitirecek” açıklamasında bulundu.

ELEKTRİKLİ MİNİ OTOMOBİLLER REVAÇTA OLACAK

Veri analiz şirketi Cardata’nın CEO’su Hüsamettin Yalçın da, “Markalar hem ürün geliştirmede hem de pazarlama stratejilerinde bu gerçekler üzerine hareket ediyorlar. Bu bağlamda yakın gelecekte araç paylaşım modellerinin ve mini elektrikli otomobillerin çok revaçta olacağı bir döneme giriyoruz. ‘Satın alma, kullan bırak’ anlayışına sahip olan bu milenyum çocukları için en önemli gerçek olan teknolojinin hızından faydalanmak onlar için vazgeçilmez. O yüzden hem ülkemizde hem de dünyada çok yakın gelecekte çok çok düşük kiralama bedelli çok çeşitli paylaşım modellerine dayanan mini elektrikli araçlar, belki scooter’ların bir üstü 4 tekerlekli mini elektrikli araçlar göreceğiz. Bu kuşak özellikle ülkemizde giriş segmenti dediğimiz araçlara ülkemizde şu anki başlangıç fiyatları olan 300 bin TL’ler ödeme yaparak bir araç sahipliği yapmayacak. Hele hele daha fazla para kazanacakları 35 yaş üstünden sonra da lüks ve pahalı araçlar satın almayacaklar” dedi.

İSTİYORLAR AMA ALAMIYORLAR

Mercedes-Benz Otomobil Grubu Başkanı Şükrü Bekdikhan’a göre, pandemi Avrupa’da araç paylaşım platformlarının büyüme hızını yavaşlatırken, e-scooter, e-bike paylaşımlarına yönelik eğilimlerin canlılığını koruyor. Avrupa’da otomobil paylaşım platformlarında yeniden canlanmanın salgın sonrası olacağını öngören Bekdikhan, Türkiye’de genç kuşakların otomobil sahibi olmasının önündeki en büyük engeli ekonomik gerekçelerin oluşturduğunu söyledi.

Bekdikhan, “Genç kuşaklar her ne kadar paylaşım platformlarına ilgi duysalar da mümkün olması halinde otomobil sahibi olma isteğinin önemini koruduğu görüşündeyiz” diye konuştu.

 
 
YORUM YAPIN

 
 
© 2004 - TGRT Haber