Tgrt Haber

Meral Akşener'in 1915 Çanakkale Köprüsü iddiasına bakanlıktan yalanlama

Editör: Onur Kaya / Kaynak: Anadolu Ajansı
23 Mart 2022 22:21 - Güncelleme : 24 Mart 2022 00:28
Bakanlık, dev projenin erken bitirilmesiyle yükleniciye özel avantaj sağlandığı yönündeki iddianın da yalan olduğunu bildirdi.

İYİ Parti lideri Meral Akşener'in "1915 Çanakkale Köprüsü'nün kilometre maliyeti 900 milyon dolar" iddiasına Ulaştırma ve Altyapı Bakanlığından yalanlama geldi. Akşener'in açıklamalarının yalan olduğunu belirten bakanlık, yapılanın muhalefet değil millete ve devlete düşmanlık olduğunu vurguladı.

Bakanlık, dev projenin erken bitirilmesiyle yükleniciye özel avantaj sağlandığı yönündeki iddianın da yalan olduğunu bildirdi.

Ulaştırma ve Altyapı Bakanlığı, İYİ Parti Genel Başkanı Meral Akşener'in 1915 Çanakkale Köprüsü ile ilgili iddialarına cevap verdi. 

Çanakkale Deniz Zaferi'nin 107'nci yıl dönümünde açılışı yapılan 1915 Çanakkale Köprüsü ve Malkara-Çanakkale Otoyolu Projesi'nin malum çevreler tarafından siyasete alet edilip saldırıya maruz kalmasının hayretle gözlemlendiğini belirtilen bakanlığın açıklamasında şöyle denildi:

'MUHALEFET DEĞİL, ÜLKEYE DÜŞMANLIK'

"Bu saldırılar bizim için çok sık karşılaştığımız davranışın tekrarından öteye gitmiyor. 'Muhalefet etme vazifesini, ülkesine, milletine ve devletine düşmanlık olarak sergilemek...' Bir muhalefet partisi ya da lideri, elbette ki yapılacak yatırımın ülke için uygun olmadığını düşünebilir, daha iyisini önerebilir. Bunu yaparken de akla, izana ve vicdana dayanması beklenir. Çünkü sözü, ancak o zaman anlam kazanır. Yoksa, bugün düştükleri durum gibi milletine, ülkesine, devletine düşman gibi algılanmaları kaçınılmazdır.

Bu kişilerin anlamaları pek mümkün olmasa da önce Kamu Özel İşbirliği (KÖİ) projeleriyle ilgili genel bilgileri, ardından 1915 Çanakkale Köprüsü ve Malkara-Çanakkale Otoyolu Projemizi bir kez daha açıklamayı sorumluluğumuzun bir parçası olarak görüyoruz. Son 20 yılda ulaştırma sektöründe (havalimanları, limanlar ve 1250 kilometre otoyol altyapısı) 37,5 milyar dolarlık KÖİ modeliyle yapıldı. Bu projelerle, gayri safi yurt içi hasılaya 91 milyar dolar, üretime 193 milyar dolar (toplam 284 milyar dolar), istihdama yıllık 156 bin kişi olmak üzere güçlü bir ekonomik etki sağlanmıştır."

Mühendislik ve tasarım açısından dünyanın en önemli ulaşım projelerinden biri olan projenin istihdam, turizm, ticaret ve kültüre büyük katkı sunduğunu kaydeden Ulaştırma Bakanlığı; söz konusu projelerle yılda 1 milyar 865 milyon dolar zaman tasarrufu, 1,1 milyar dolar yakıt tasarrufu, 5 milyon dolar çevre tasarrufuyla toplamda 2,97 milyar dolar tasarruf sağlandığına dikkat çekti.

Akşener'in açıklamalarını 'projeyi itibarsızlaştırma' çabası olarak nitelendiren bakanlık; yüklenici firmayla yapılan sözleşmede 16 yıl 6 ay 12 günlük yapım ve işletme süresinin değişmeyeceğinin altını çizip, hatta açılışın öngörülenden 1,5 yıl erkene alınarak 622,5 milyon avro tasarruf sağlandığını hatırlattı.

'900 MİLYON DOLAR İDDİASI YALAN'

Köprünün kilometre maaliyetinin 900 milyon dolar olduğu, yüklenici firmaya da özel avantaj sağlandığı iddialarına cevap veren bakanlığın açıklamasında şöyle denildi:

"Hong Kong ile Çin arasındaki çoğunluğu viyadüklerden oluşan köprü-tünel-viyadük sistemi şeklinde uzanan projenin 'köprünün kilometre maliyetinin 360 milyon dolar, 1915 Çanakkale Köprüsü'nde ise bu maliyet '900 milyon dolar' denmiştir. Elmalar ile armutlar ancak böyle karşılaştırılabilirdi. Dünyanın en uzun asma köprüsü olan 1915 Çanakkale Köprüsü'nün maliyeti 1 milyar 750 milyon avrodur. Uzunluğu ise 4,6 kilometredir. Bir ilkokul işlemi yapalım. Maliyeti, kilometreye bölelim 380,4 milyon avro çıkar. Bu da yaklaşık 418,7 milyon dolar yapar. Köprümüzde çok farklı teknolojinin uygulandığını aşikardır. Buna rağmen rakamın çok büyük bir farklılık göstermediği tespit edilebilir.

1915 Çanakkale Köprüsü'nün kilometre maliyetinin 900 milyon dolar olduğu yalandır. Projemiz, 2 milyar 545 milyon avro yatırım tutarıyla tamamlanmıştır. Görevli şirket tarafından ödenen kamulaştırma bedeli, işletme ve ağır bakım maliyeti ile finans maliyeti dahil olmak üzere toplam hesaplanan (yaklaşık maliyet nominal değerlerle) 4 milyar 329 milyon avro iken, görevli şirkete devletin taahhüt ettiği garanti bedeli ise 3 milyar 796 milyon (12 yıl sonrası için) avrodur. Bu bedel, işletme süresinin erken başlamasına rağmen yüzde 12 daha azdır. Yani, yüklenici firmalara rant sağlandığı yalandır."

Kaynak: Anadolu Ajansı
UYARI: Küfür, hakaret, bir grup, ırk ya da kişiyi aşağılayan imalar içeren, inançlara saldıran yorumlar onaylanmamaktır. Türkçe imla kurallarına dikkat edilmeyen, büyük harflerle yazılan metinler dikkate alınmamaktadır.
Sonraki Haber Yükleniyor...