08 Şubat 2022 10:49

Güneş'ten yedi kat büyük: Samanyolu Galaksisi'nde ilk kez gezgin kara delik gözlemlendi

Yeni bir çalışmada bilim insanları, galaksimizde ilk kez gezgin bir kara delik keşfettiklerini duyurdu. Keşfi, ABD’de bulunan Uzay Teleskobu Bilim Enstitüsünün araştırmacıları yaptı.

Görseldeki NASA çizimi, yalnız bir kara deliği tasvir ediyor. (NASA/ESA)

Maryland, Baltimore'daki Uzay Teleskobu Bilim Enstitüsü gökbilimcileri önemli bir çalışmaya imza attı. Araştırma ekibi, türünün ilk örneği olduğunu belirterek Samanyolu galaksisinde ilk kez gezgin bir kara delik tespit ettiklerini açıkladı.

Önceki araştırmalar, kütlelerinin 20 katından fazla olan dev yıldızların ömrünün sonuna geldiklerinde, genellikle süpernovalar olarak bilinen yıkıcı patlamalarda öldüklerini ve yoğun çekirdeklerinin çökerek kara deliklere dönüşmesinin beklendiğini gösteriyordu.

Kara delikler oluşturacak kadar büyük yıldızların yaklaşık bin yıldızdan birini oluşturduğu tahmin ediliyor. Bu da Samanyolu'nda "yaklaşık 100 milyon yıldız kütleli kara delik olması gerektiğini" öne sürüyor.

KARA DELİK TEK BAŞINA

Yıldız kütleli kara delikler, milyonlarca milyarlarca güneş kütlesi büyüklüğündeki süper kütleli kara deliklerin aksine, Güneş’in kütlesinin birkaç katı kadardır. Şimdiye kadar tespit edilen tüm yıldız kütleli kara delikler, nötron yıldızları gibi ortakları olan ikili sistemlerde mevcuttu.

Bununla birlikte, kara deliklerin ikili sistemlerde tespit edilmesi daha kolay. Çünkü ortaklarıyla olan etkileşimleri, özellikleri bir kara deliğin varlığına işaret eden ışık veya yerçekimi dalgaları üretebilir. Ancak izole kara delikler, varlıklarını ortaya çıkarmaya yardımcı olacak bu tür ortaklardan yoksundur.

NASA'nın Hubble Uzay Teleskobunun yardımıyla bilim insanları, Samanyolu'nun merkezinde izole edilmiş bir yıldız kütleli kara delik keşfetti. Çalışmanın lideri Kailash Sahu, daha önce kimsenin izole kara delik bulamadığını söyledi.

GÜNEŞ'İN KÜTLESİNDEN 7 KAT BÜYÜK

Adından da anlaşılacağı gibi, kara delikler içlerine düşen her türlü ışığı emer ve uzayın karanlığına karşı tespit edilmelerini zorlaştırır. Ancak Sahu, izole bir yıldız kütleli kara deliğin ilk kesin tespitini ve kütle ölçümünü yaptıklarını açıkladı.

Kozmik cisim saatte yaklaşık 162 kilometre hızla hareket ediyor ve Dünya'dan yaklaşık 5 bin 200 ışıkyılı uzaklıkta bulunuyor. Çalışmayı yapan araştırmacılar, ana yıldızı patladığında kara deliğin uzaya itildiğine inanıyor. Bu nedenle, kara deliğin, bir uzay cismi için alışılmadık derecede yüksek hıza sahip olduğunu düşünüyorlar. Araştırmacılar, bu izole kara deliğin Güneş’in kütlesinin yaklaşık 7.1 katı olduğunu tahmin ediyor.

Bilim insanları, çalışmayı Astrophysical Journal’da yayımladı.