Tarih : 23.09.2021 - 12:16 Yorum : 0

Her sınıf en az 1 yıl geriye gitti! Merdiven çıkmakta, kalem tutmakta zorlanıyorlar

Uzun bir aradan sonra yüz yüze eğitimin başlamasıyla birlikte acı tablo da ortaya çıktı. Uzmanlara göre ortaokul ve ilkokul seviyesinde öğrenciler 1 yıl geri giderken özellikle 5. sınıflar ortaokula gidemediklerinden 1,5 yıl geriye gitmiş, 4. sınıflar ise 2. ve 3. sınıf düzeyine inmiş durumda. Pek çok öğrencinin yürüme, koşma, merdiven inip çıkma, kalem kullanma, öz bakım gibi konularda da sorunlar yaşadığına dikkat çeken uzmanlara göre lise öğrencilerindeki asıl sorun engellenmişlik duygusu.

Her sınıf en az 1 yıl geriye gitti! Merdiven çıkmakta, kalem tutmakta zorlanıyorlar

Yüz yüze eğitim uzun bir aradan sonra yeniden başladı. Ancak bununla birlikte acı bir tablo da ortaya çıktı. Uzmanlara göre özellikle ilkokul ve ortaokul düzeyinde öğrenciler 1 yıl geri giderken yürüme, koşma, merdiven inip çıkma, kalem kullanma, öz bakım gibi konularda da sorunlar yaşıyor. Anaokulu öğrencilerinin ise ailelerinden kopmakta ve el becerilerini kullanmakta zorlandıklarını belirten uzmanlar, lise öğrencilerinde ise engellenmiş olma duygusunun hakim olduğunu söylüyor. Uzmanlar, öğrencilerin, öğretmenlerin hatta velilerin okula uyum sağlamalarının zaman alacağını kaydediyor. İELEV Özel 125. Yıl Rehberlik Servisi Zümre Başkanı Klinik Psikolog Nuran Ercan, yaklaşık 2 yıl boyunca yüz yüze eğitime ara verildikten sonra birtakım zorlukların yaşanmasının doğal olduğunu söyledi. Okullarda uyum sürecinin gerekli olduğunu kaydeden Ercan, fiziksel aktivitelerin azlığının ve sosyal ilişkilerdeki azalmanın getirdiği bazı sıkıntıların bir kısım öğrencide daha çok etkili olduğuna dikkat çekti. Ercan, öğrencilerin okul sistemindeki en büyük destekçilerinin öğretmenler olduğunu söyleyerek “Ailede veya okulda çocukla temas eden yetişkinin psikolojik açıdan iyi olması çocuğun da iyi olması adına önemlidir. Hem evde hem de okulda çocuğun en azından bir yetişkinle bağ kurması sağlanmalı” dedi.

ANAOKULUNDA ÖĞRENCİ DE AİELE DE ZORLANIYOR

Ercan, anaokulu düzeyindeki öğrencilerde genel olarak aileden ayrılma, özbakım, psikomotor beceriler, sosyal-duygusal gelişim konularında destek ihtiyacının arttığını söyledi. “Ancak okulun başladığı zamana göre büyük gelişme kaydettik” diyen Ercan, anaokulu grubundaki öğrencilerin de ailelerin de her zamankinden daha fazla birbirlerinden ayrılmakta zorluk çektiklerini kaydetti. Ercan, özellikle ailelerin çocuklarının okulda geçirdikleri vakitte neler yaşadıkları ile ilgili daha detaylı bilgi sahibi olmak istediklerine dikkat çekti.

Anaokulu öğrencilerindeki kayıplar

-Yaş döneminde beklediğimiz küçük kas gelişiminin yaşı seviyesinde olmaması veya gerilemesi (kalem, makas tutma vb.)
-Yürüme, koşma, merdiven inip çıkma gibi fiziksel becerilerde zorlanma veya gerileme
-Öz bakımda yaşının altında gelişim (yemeğinin yedirilmesini bekleme, tuvalet ihtiyacı konusunda daha fazla destek ihtiyacı)
-Arkadaşlık ilişkilerinde problemini çözme ve kendini ifadede de güçlük
-İkili yönergeleri takip etmede zorluk

İLKOKULLAR BİR YIL GERİ GİTTİ

İlkokul düzeyindeki öğrencilerde genel olarak her sınıfın bir alt yaş grubunun özelliklerini taşıdığını söyleyen Ercan, “1. sınıflar anaokulu, 2. sınıflar 1. sınıf, 3. sınıflar 2. sınıf, 4. sınıflar ise 2 ve 3. sınıf düzeyine indiler, çocukların olgunluk ve becerileri bir sene geriden geliyor” dedi. Ercan, bunun dengelenmesinin zaman alacağını kaydederek birinci dönem uyum ve destekleme çalışmaları ile bu konularda gelişme sağlanabileceğini ifade etti. “Bu grupta ailelerin çocukları ile ilgili bazı şeyleri kaçırmaktan endişe ettiklerini görmekteyiz” diyen Ercan, ailelerin en çok ‘Çocuğum bu süreçten nasıl etkilendi?’ sorusunu yönelttiklerinin altını çizdi.

İlkokul öğrencilerindeki kayıplar

-Okula uyum sürecinde zorlanan öğrenci sayısında artış
-Birinci sınıflarda öz bakım sorunları (Tuvalet probleminin henüz halledilememesi, düğmesini kapatamama, giyinip, soyunamama vb.)
-Merdiven çıkma, yürüme, koşma, yemek tepsisini taşıma gibi fiziksel aktivitelerde zorluk
-Kalem tutma, okuma özellikle yazma becerilerinde gerileme
-Toplu yaşama kurallarını unutma, kurallara ve sınırlara uyumda zorluk
-Teneffüs ve boş zamanları geçirmede çatışma durumlarının artması
-Ödev ve sorumluluk konularındaki sorunlarda artış
-Planlama becerilerinde zorluk yaşama

5. SINIFLAR 1,5 YIL GERİYE GİTMİŞ

Ercan, ortaokul öğrencilerinde yaşları gereği ergenliğin de getirdiği bir takım durumlar sebebiyle daha faklı sorunlarla karşılaştıklarını söyledi. Bazı çocukların yaşanan süreci yok saydığını bazılarının ise sürekli gündemde tuttuğunu kaydeden Ercan, “Genel olarak kurallara ve sınırlara uyumda zorluğun arttığını, motivasyon, sabır, dayanıklılık gibi konuların daha çok gündem olduğunu belirtebiliriz. Yine yaş dönemi özelliği olarak 5. sınıflar ilkokuldan ortaokula geçişi yaşayamadıkları için 1,5 yıl geri gitmiş durumdalar. 6. sınıflarda 5. sınıf , 7. sınıflarda 6. sınıf, 8. sınıflarda da 7. sınıf konuları gündemimizi meşgul ediyor” dedi. Ercan, ortaokul düzeyinde aile içi çatışmaların arttığı ve çocukların ailelerin sınırlarını zorladıklarını da gözlemlediklerini söyledi.

Ortaokul öğrencilerindeki kayıplar

-Okula ve yeni düzene uymada zorlanma (geç kalma, sırada bekleme)
-Okul çerçevesinin gerektirdiği tempoya uymada zorlanma
-Ödev ve sorumluluk konularında zorluk yaşamada artış
-Yazıda bozulma, etkili dinleme becerilerinde azalma
-Fiziksel açıdan daha fazla kaza yaşama (çarpma, düşmelerde artış)
-İletişim becerilerinde zorluklar (kendini kapama, problem çözerken kendini ifade etmede zorluk)
-Kaygı düzeyinde artma, geçmişteki farklı korku ve kaygıların tetiklenmesi (aileyi kaybetme endişesi, psikosomatik sıkıntılarda artış vb)
-Arkadaş ilişkilerinde problemleri istendik yollarla çözmede zorlanma
-Motivasyon zorluğu, odaklanma sorunları
-Sınırları ve kuralları zorlayıcı davranışlarda artış.
-Sağlık kaygılarında artış, bedeninde daha fazla hastalık ibaresi arama
-Üçlü yönergelerde zorluk
-Dayanıklılık, sabır, zaman denetimi gibi becerilerde gerileme

LİSELERDE ENGELLENMİŞLİK DUYGUSU HAKİM

İELEV Özel Lisesi Psikolojik Danışma ve Rehberlik Bölüm Başkanı Sibel İzgiman, eğitim başladığı andan itibaren daha çok uyum çalışmalarına odaklandıklarını söyledi. Lise öğrencilerinin yeniden okullarında arkadaşları ve öğretmenleriyle bir arada olmaktan oldukça mutlu ve memnun olduğunu belirten İzgiman, Pandemi döneminde sokağa çıkma kısıtlamaları, sağlıkla ile ilgili kaygıları nedeniyle öğrencilerimizin engellemiş duygusuna kapıldıklarını gözlemledik” dedi. Öğrencilerin ihtiyaç ve beklentileri üzerine çalıştıklarını kaydeden İzgiman, “Sosyal, duygusal olarak öğrencilerimizin ihtiyaçlarına daha duyarlı olmamız gerekiyor. Bu yıl tüm okullarda zor durumlarla baş etme, stres ve kaygı ile baş etme konusunda öğrencilerle çalışmalar yapılmalı” dedi.

AİLELER ÇOCUKLARINA FIRSAT VERSİN

İzgiman, ailelere özellikle lise dönemindeki çocuklarının psikolojik sağlamlıklarını desteklemek amacıyla daha bilinçli hareket etmelerini önerdi. “Okulda ya da günlük hayatta her şeyi çocuğu için kendi yapmamalı; özellikle ergenlik döneminde gençlere sorumluluk ve özgürlüğü dengeli bir şekilde vermek gerekir” diyen İzgiman, çocukların kendi karşılaştıkları problemlere çözümler getirmesi için fırsat tanıması gerektiğini kaydetti. İzgiman, “Aileler, çocuklarının hak savunucusu olmadan önce çocuklarının bir birey olarak karşılaştıkları zorluklarla baş etmesine fırsat tanımalı, çocuğuna güvenmeli” dedi.

Etiketler : Eğitim Pandemi
 
 
YORUM YAPIN

 
 
© 2004 - TGRT Haber